YANG SUDAH 60 TAHUN

Firman Allah SWT: “Bukankah Kami telah melanjutkan umur kamu sehingga sempat untuk beringat bagi sesiapa yang mahu beringat” (Al- Fathir 35: 37)

Dapat difahamkn maksud ayat ini “..Kami telah melanjutkan umur kamu sehingga sempat untuk beringat..” dari Sabda Nabi SAW: “Allah tidak lagi memberi keuzuran kepada sesiapa yang dipanjangkan ajal sehingga umur 60 tahun” (HR. Bukhari 6419)

Ibn Abbas menafsirkan ayat yang tersebut yang bertepatan dengan hadits ini: “Umur yang Allah tidak lagi menerima alasan bagi anak Adam dalam firmanNya ini ialah 60 tahun”

Al-khattabi berkata: “Maknanya orang yang Allah panjangkan umur sehingga 60 tahun, tidak diterima lagi keuzuran (alasan) Hal ini kerana umur 60 tahun merupakan umur yang dekat dengan kematian, umur kembali bertaubat, khusyuk dan bersiap-siap bertemu Allah” (Tafsir al-Qurthubi)

Bagaimana manusia berumur 60 tahun masih lalai? Nabi SAW mengkhabarkan: “Hati orang tua tetap muda terhadap dua perkara: cinta dunia dan panjang angan-angan” (HR Bukhari)

Fudhail bin Iyadh berkata kepada seseorang yg telah mencapai umur 60 tahun Maka nasihat Fudhail kepadanya: “Bermakna sudah 60 tahun kamu berjalan menuju Tuhanmu, sekarang hampir sampai…Buat yang terbaik dalam umur berbaki, lalu akan diampunkan dosa umur yang lalu, Tetapi jika buat tidak elok pada umur yang berbaki, kamu pasti dihukum akibat dosa umur lalu dan yang berbaki sekali gus!”

Maka para ilmuan menasihati bgaimana menjalani umur yang dah mencecah 60 tahun:

  • Jangan banyak bergurau dan terjebak dlm perkara yang tidak ada manfaat utk akhirat
  • Jangan melampau dlm berhias, bersolek dan berpakaian Islami.
  • Jangan berkawan dengan orang yang tidak menambah iman, ilmu dan amal
  • Jangan banyak berjalan dan melancong ke sana sini tanpa ia dapat mendekatkan kepada kehidupan akhirat
  • Jangan masih runsing, berkeluh kesah dan kesal akan soal hidup seharian
  • Banyakkan berdoa mengharapkn keredhaan Allah dan husnul khatimah dan dijauhkn dari su’ul khatimah
  • Banyakkan istighfar dan taubat berterusan setiap hari pada pagi dan petang.
  • Tambahkan ilmu agama dan banyak ingat kepada kematian dan bersedia menghadapinya
  • Siapkan wasiat dan rancang pembahagian harta
  • Kerapkan menghubung silaturahim bagi menggantikan kerenggangan sebelum ini
  • Minta maaf dan buat baik terhadap pihak yang pernah dizalimi
  • Tingkatkan amalan soleh terutama amal jariah yang boleh memberi pahala dan syafaat selepas mati.
  • Maafkan kesalahan orang kepada diri kita, walau bagaimana teruk kesalahan itu.
  • Bereskan segala hutang yang sedia ada dan jangan buat hutang yang baru walaupun untuk menolong orang lain.

Semoga manfaat untuk semua sahabat-sahabat termasuk yang belum lagi 60 tahun..

Masjid nilai berjuta sedang asnaf di depan mata ..

Bismillahirrahmanirrahim…
Pertama sekali, tulisan aku kali ini tidak ditujukan kepada mana-mana masjid secara khusus. Ini ialah pandangan umum aku sebagai seorang makmum dan manusia.

Sepanjang Ramadhan lepas, aku ziarah lebih 30 keluarga asnaf. Keluarga yang benar-benar hidup dalam kesempitan. Hal ini membuka mata aku untuk menulis dan memberi cadangan. Satu cadangan yang pernah aku utarakan tapi dipandang sepi suatu ketika dulu.

Kali ini, aku menulis lagi. Utarakan semula cadangan dan pandangan aku, moga-moga ada yang mempertimbangkannya.

Masjid kita punya dana. Sesetengahnya punya dana yang sangat besar sehingga lebih 20k sebulan hasil derma orang ramai. Setiap Jumaat, masjid yang besar-besar perolehi jumlah kutipan derma mencecah ribuan ringgit.

Aku cadangkan, sisih 10% sebulan dari derma orang ramai untuk beli makanan asas. Beras, sardin, susu budak, gula dan pampers. Mana-mana penduduk setempat yang kesempitan duit untuk beli makanan asas, boleh ambil di masjid.

Jangan rumitkan prosedur. Jangan tengok gaji dan kerja. Bagi saja. Miskin di bandar ni lain macam dugaannya. Kadang kita tengok orang tu pakai kereta, duduk rumah sewa, kita sangka dia ada duit. Sedangkan beras di dapur telah lama habis. Maka peninglah ketua keluarga memikirkan dengan siapa pula perlu dipinjam. Sedang hutang sudah keliling pinggang.

Orang yang terdesak ni, takkan sesekali tamak. Dia akan ambil cukup-cukup untuk kegunaan keluarganya sahaja. Kalau bulan depan dia ‘lega’ dia tak berbaris untuk ambil bekalan dari masjid lagi. Percayalah!

Malahan, jika dilaksanakan, perasaan malu pasti menusuk kalbu. Yang jarang-jarang ke masjid, mula mendekati masjid kerana rasa malu itu. Kan indah cara dakwah macam ni. Bukan dengan sindiran sinis sehingga orang menjauhi masjid.

Masjid kita, sesetengahnya dana sampai tak tahu nak buat apa. Maka ditukar pagar baru, di’upgrade’ tandas-tandas, ditukar karpet baru, di upah penceramah luar yang bayarannya hingga beribu. Sedang asnaf, rumahnya hanya di depan pagar masjid. Telan air liur tengok masjid elok ditukar cat baru. Sedangkan beras secupak di dapur pun hutang dengan kedai runcit.

Tidakkah AJK masjid membuka mata? Perkara ini cukup mudah, tapi memberi manfaat kepada ramai orang.

Mengapa kita tidak mencontohi gereja? Begitu mudah menyalur bantuan tanpa mengira bangsa dan agama. Hanya tinggalkan nama dan no phone sahaja. Ambillah duit dalam kotak itu berapa yang diperlukan. Tidak ditanya kerja, tidak ditanya mengapa. Esoknya pihak gereja call pula, tanya tentang kehidupan. Masih sempit atau sudah lega. Kalau sempit dijemput ke gereja ambil dana lagi. Mudah kan? Jangan pelik lagi kalau ada yang murtad. Itu salah satu punca.

Melainkan dana masjid itu cukup-cukup untuk bayar bil api dan air sahaja. Itu lain cerita, ini kisah masjid yang kaya raya.

Sungguh. Aku cukup kecewa. Sangat kecewa sebenarnya melihat masjid yang gah-gah, tapi asnaf di depan mata. Rela membayar upah penceramah ternama sedang ahli kariah berlapar dahaga.

Mungkin ada ajk masjid dalam friendlist aku. Mohon panjangkan cadangan aku ini. Kalau setiap kampung buat begini, alangkah bagusnya. Si fakir rasa dipeduli, masjid makin didekati.

Sila viralkan hingga sampai ke AJK Masjid/Surau, Pegawai Majlis Agama Negeri dan JAKIM.

KENALI HADIS PALSU MENERUSI MATAN

Prof Madya Dato’ Dr Mohd Asri Zainul Abidin

Menyebarkan hadis palsu tanpa menerangkan tentang kepalsuannya adalah merupakan satu dosa yang amat besar. Penipuan dan bersekongkol dengan penipuan adalah dosa menurut ajaran Islam. Apatah lagi jika pembohongan itu menggunakan nama Allah dan RasulNYA. Kesannya besar dan bahaya. Mereka yang terpedaya dengan penipuan tersebut akan mengamalkan sesuatu yang disangkakan bersumber dari Tuhan sedangkan hakikatnya tidak demikian. Jika isi pembohongan itu sesuatu yang jelas bercanggah dengan hakikat fakta, ataupun sesuatu yang ‘lekeh’ maka Tuhan ataupun RasulNya akan dipersalahkan. Mungkin ia akan menghilangkan keimanan manusia terhadap ajaran agama.


Justeru itu, Islam mengharamkan sama sekali perbuatan mengadakan hadis palsu seperti penegasan Nabi s.a.w dalam hadis mutawatir: “Sesungguhnya berdusta ke atasku (menggunakan namaku) bukanlah seperti berdusta ke atas orang lain (menggunakan nama orang lain). Sesiapa yang berdusta ke atasku dengan sengaja, maka siaplah tempat duduknya dalam neraka”.
Bukan sahaja mengadakan hadis palsu itu dosa besar, menyebarkannya juga berkongsi dosa besar yang sama. Dalam era teknologi ini, begitu mudah sesuatu hadis palsu itu tersebar. Menerusi sms, email, facebook, twitter dan pelbagai lagi, ramai yang terlibat dengan kegiatan dosa menyebarkan hadis palsu ini. Maka berhati-hatilah. Beberapa klik tanpa penelitian boleh membawa anda menjadi pendusta yang menggunakan nama Allah dan RasulNYa.

Mengkritik Matan
Pembaca internet juga terdedah kepada pelbagai sumber hadis palsu. Saya mengajar di USM kursus Analisa Kritis Matan Hadis untuk para pelajar ijazah tinggi. Saya rasa orang awam juga wajar dibekalkan sedikit sebanyak pengetahuan tentang analisa matan hadis.
Secara umumnya, hadis palsu dapat diketahui melalui dua cara; pertama: kajian terhadap sanad (rangkaian perawi). Kedua; kajian terhadap matan atau kritik teks (textual criticism). Untuk mengkaji para perawi adalah sesuatu yang bukan mudah melainkan mereka yang terbabit langsung dalam bidang hadis. Apakah ada cara untuk seseorang biasa mengagak sesuatu hadis itu mungkin palsu hanya dengan membaca matan (teks) sahaja? Maka di sini datang peranan naqd al-matn (kritik teks) atau kajian teks tadi.
Pengetahuan ini amat penting kepada para pengguna internet hari ini, kerana ia sekurang-kurang dapat menjadikan mereka berhati-hati apabila melihat ataupun mendengar teks hadis yang pelbagai. Jika pun mereka tidak dapat memutuskan kedudukan hadis-hadis tersebut, sekurang-kurangnya mereka akan menangguhkan dulu sebelum mempercayainya sehingga ternyata kedudukannya.

Ibn Qayyim

Ilmuan hadis yang terbilang iaitu Al-Imam Ibn Qayyim al-Jauziyyah (meninggal 751H) pernah ditanya apakah mungkin untuk mengetahui hadis palsu tanpa melihat kepada sanadnya? Untuk menjawab persoalan yang besar itu, beliau telah menghasilkan buku yang amat penting dalam sejarah ilmu mengkritik teks hadis iaitu karya beliau Al-Manar Al-Munif fi al-Sahih wa al-Da’if. Sesiapa yang berkemampuan membaca teks arab, saya mencadangkan mereka membaca buku ini bersama komentar yang dibuat oleh al-Syeikh ‘Abd al-Fattah Abu Ghuddah. Bagaimana pun, bagi yang tidak menguasai, saya ingin memetik beberapa noktah menarik yang disebut oleh al-Imam Ibn Qayyim al-Jauziyyah dalam buku tersebut bersama sedikit ulasan.
Antara yang disebut oleh Ibn Qayyim; hadis palsu itu antara cirinya mengandungi unsur mujazafah iaitu berlebih-lebihan dalam penetapan pahala dan dosa. Perkara yang kecil diletakkan hukuman yang terlalu besar, ataupun ganjaran yang terlalu besar yang tidak munasabah. Contoh yang dibawa oleh Ibn Qayyim iaitu hadis palsu: “Sesiapa yang mengucap Lailaha illaAllah; Allah ciptakan kalimah itu menjadi seekor burung yang mempunyai 70,000 lidah, setiap lidah ada 70,000 bahasa yang beristighfar kepadanya”.(m/s 51. Halab, Syria: Maktabah al-Matbu‘at al-Islamiyyah)

Lojik

Antara ciri lain bagi hadis palsu ialah bercanggah dengan fakta yang nyata. Banyak contoh yang disebut oleh beliau; antaranya hadis palsu: “Terung itu ubat bagi segala penyakit”. Contoh lain: “Hendak kamu memakan kacang dal kerana ia berkat dan melunakkan jantung hati. Membanyak airmata dan ia disucikan oleh 70 nabi”. (m/s 52)
Antara lain beliau menyebut hadis ciri hadis palsu itu ia kelihatan selekeh dan boleh dipersendakan. Banyak contohnya, antara yang disebut; hadis palsu “Jika beras itu lelaki nescaya dia seorang yang penyantun”. Contoh lain; “Hendaklah kamu memakan garam kerana ia ubat bagi 70 penyakit”. Contoh lain: “Tiada buah delima melainkan bijinya berasal dari syurga”. (m/s 55)
Contoh lain: “Sesiapa yang membela ayam jantan putih, maka dia tidak akan dihampiri oleh syaitan dan sihir”. Kemudian Ibn Qayyim membuat kesimpulan tentang hadis ayam jantan: “Kesemua hadis ayam jantan adalah dusta kecuali satu hadis iaitu “Sesiapa yang mendengar kokokan ayam jantan hendaklah dia memohon kurniaan dari Allah kerana ia melihat malaikat” (riwayat Bukhari dan Muslim). (m/s 56)
Dalam masyarakat melayu, terdapat juga mereka yang mempercayai kelebihan ayam jantan putih. Kepercayaan itu mungkin berasal dari hadis-hadis palsu yang seumpama ini.

Canggah Sumber Sahih

Ciri hadis palsu yang lain yang dinyatakan oleh Ibn Qayim apabila sesuatu hadis itu bercanggah dengan hadis sahih yang lain secara nyata. Ini seperti hadis-hadis palsu yang memuji orang yang bernama Muhammad ataupun Ahmad bahawa sesiapa bernama seperti itu tidak akan masuk neraka. Ini bercanggah dengan prinsip ajaran Nabi s.a.w yang menegas bahawa neraka itu bukan dapat dielakkan dengan nama dan gelaran sebaliknya dengan iman dan amalan soleh. (m/s 57)
Antara ciri palsu lain ialah hadis yang menyebut Nabi Khidir masih hidup. Kesemua hadis yang membawa maksud tersebut adalah palsu dan dusta. Kemudian al-Imam Ibn Qayyim mengemukan banyak hujah dari al-Quran dan al-Sunnah yang membuktikan bahawa cerita Khidir masa hidup sehingga kini adalah dusta dan palsu. (m/s 67-76)

Pelik

Contoh hadis palsu lain: “Pelangi di langit itu adalah tengkok ular yang berada di bawah Arsy”. Juga hadis palsu: “Jangan mandi air yang terdedah kepada matahari kerana ia menyebabkan sopak” (m/s 60)
Antara ciri hadis palsu ialah apabila terdapat dalamnya penetapan tarikh tertentu seperti pada tahun sekian dan sekian, pada bulan sekian dan sekian akan berlaku peristiwa itu dan ini. Ini ciri kepalsuan sesuatu hadis. Ini seperti hadis bahawa akan berlaku gerhana dalam Bulan Muharram kemudian berlaku peristiwa itu dan ini. (m/s 64).
Banyak hadis yang seperti ini tersebar dalam internet lalu dipercayai oleh mereka yang dangkal akal dan pengetahuan.
Antara ciri yang lain hadis yang seakan ucapan ahli perubatan, bukan ungkapan seorang nabi. Ini seperti hadis palsu: “Memakan ikan melemahkan jasad”. Contoh lain: “Ada seseorang mengadu kepada Nabi s.a.w bahawa dia tiada anak. Nabi menyuruhnya memakan telur dan bawang”. Contoh lain: “Berikan isteri-isteri kamu memakan tamar semasa nifas”. (m/s 65). Banyak hadis yang seperti yang kadang-kala dibaca oleh mereka yang bergelar ‘ustaz dan ustazah’ yang tidak meneliti ilmu hadis ini. Para peniaga suka hadis- hadis seperti itu untuk melariskan peniagaan mereka.
Banyak lagi ciri-ciri yang disebut oleh Ibn Qayyim al-Jauziyyah dalam karya itu. Begitu banyak hadis-hadis palsu yang beliau sertakan sebagai contoh untuk pembaca. Tulisan saya ini sekadar memberikan kesedaran awal untuk mereka yang kurang memberikan perhatian dalam hal ini. Anda boleh rujuk juga beberapa artikel saya tentang hadis palsu sebelum ini.

Abdul Sattar Edhi – A Hero for the Poor and Destitute

by Zaheer Iqbal

Humanitarian and Edhi Foundation Chairman Abdul Sattar Edhi passed away at the age of 88 in Karachi on Friday night, A state funeral was held today after Zuhur prayers at the National Stadium attended by prominent figures from the Army and Government and thousands members of the public after which he was laid to rest at Edhi village.

Crowds of people gathered outside the Karachi hospital late Friday night to express their condolences to the family.

Social media quickly lit up in honour of the man whose work uplifted the nation’s destitute and orphans, the love is cemented in their hearts..

Known in Pakistan as the “Angel of Mercy” for his social work that also won international acclaim, Edhi had established a welfare foundation almost six decades ago that he oversaw together with his wife, Bilquis Edhi.In 2013, The Huffington Post said that he might be “the world’s greatest living humanitarian.

“I wanted to teach the nation how to give.”
Abdul Sattar Edhi

His work won him many awards including the Gandhi Peace Award, the 2007 UNESCO Madanjeet Singh prize, the 2011 London Peace Award, the 2008 Seoul Peace Award and the Hamdan award for volunteers in humanitarian medical service.

Revered by many as a national hero, Edhi created a charitable empire out of nothing. He masterminded Pakistan’s largest welfare organisation almost single-handedly, entirely with private donations. To many, Edhi was known as “Father Teresa” of Pakistan.

 

Edhi was born in 1928 in Bantva in the Gujarat, British India. The partition of India led Edhi and his family to migrate to Pakistan in 1947. He then shifted to Karachi, He initially started as a peddler and later as a commission agent selling cloth at a Karachi wholesale market, he later established a free dispensary with help from his community. That was the start of his Charity Empire for the people of Pakistan. His mother would give him 1 paisa for his meals and another to give to a beggar.

“You have to care for all beings created by God…My mission is to help any person in need.” Abdul Sattar Edhi

Frail and weak in his later years, Edhi appointed his son Faisal as managing trustee of his charity in early 2016.

Motivated by a spiritual quest for justice, over the years Edhi and his team created maternity wards, morgues, orphanages, shelters, and homes for the elderly — all aimed at helping those in society who were in need.

The Edhi Foundation continues to grow in both size and service, and is currently the largest welfare organisation in Pakistan. Since its inception, the Edhi Foundation runs the world’s largest ambulance service (operating 1,500 of them) and offers 24-hour emergency services. It has rescued over 20,000 abandoned infants, rehabilitated over 50,000 orphans and has trained over 40,000 nurses. It also runs more than 330 welfare centres in rural and urban Pakistan which operate as food kitchens, rehabilitation homes, shelters for abandoned women and children and drug addicts and clinics for the mentally handicapped.

He will be remembered for years to come and will inspire others to work for humanity.

As he left this world his final words were “Meray mulk kay ghareebo ka khiyal rakhna.”. (Take care of the Poor of my Country.” He also donated his eyes for any one in need of them.

CHECK YOUR VISA PASSES FOR UMRAH

Assalaamualaikum. This is one of the most important messages for anyone who wants to travel to saudi arabia on Umrah. You might or might not be aware that Ministry of Hajj & Umrah, Saudi Arabia has started charging 2000 saudi riyaal on Umrah visitors if someone wants to travel more than one time in the same year. But people do not know that first umrah every year is free. But travel agents have been charging mercilessly 2000 riyaal even if you travel next year which should be free.

To know if you are eligible for free umrah visa, just follow the given link below and fill in your passport number. This way you will b able to know if travel agents should charge you 2000 riyaal or not.

https://eservices.haj.gov.sa/eservices3/pages/VisaInquiry/SearchVisa.xhtml?dswid=4740
Please do share/explain this message with every one to avoid fraud for thwaab e jaariya(Continuous rewards). Jazaak allahu khairan kaseera.

FBI Discontinues Surveillance Of Muslim Americans After Completing 15-Year Study ?

FBI

WASHINGTON—After 15 years of broadly targeting the 3.3-million-member community and extensively monitoring its activities, the FBI declared an end Friday to its surveillance of Muslim Americans, saying its exhaustive study of their beautiful culture was finally complete.

Officials confirmed that the program was started in the fall of 2001 when federal agents, captivated by Islam’s complex history and rich spiritual traditions, redirected the full force of the bureau’s intelligence-gathering apparatus toward developing a more thoughtful, nuanced appreciation of the Muslim-American way of life.

“We’d always known Islam was one of the great world religions, but it wasn’t until we recruited a network of 15,000 informants and infiltrated mosques all over the country that we came to understand just how magnificent and fascinating it truly is,” said FBI director James B. Comey, who noted that agents gained a valuable and eye-opening understanding of Islam—while also learning a lot about themselves and their own faith in the process—after entering the Muslim places of worship to collect as much information as they could on the intriguing personal beliefs of the religion’s followers. “After analyzing the transcripts of thousands of phone calls and intercepting the communications of prominent Muslim-American leaders and academics, we’ve really come to admire their vibrant culture.”

“The considerable amount of intel we’ve gathered and carefully pored over for the past 15 years has shown us that their faith and customs are really quite inspiring,” Comey added. “If there’s one thing we’ve taken away from all our surveillance, it’s what a glorious and enriching part of our world Islam is.”

Continue reading

ACCEPTANCE

When we don’t accept an undesired event, it becomes *Anger*; 

when we accept it, it becomes *Tolerance.*

When we don’t accept uncertainty, it becomes *Fear*;
when we accept it, it becomes Adventure*.
When we don’t accept other’s bad behaviour towards us, it becomes *Hatred
when we accept it, it becomes *Forgiveness*

When we don’t accept other’s Success, it becomes *Jealousy;* when we accept it, it becomes *Inspiration*

Acceptance is the key to handling life well.

MENGELUH ?

MENGELUH. – Sedikit tazkirah untuk perkongsian:

Ketika kita mengeluh: “ishh, aku penat sangat.”
ALLAH menjawab: (وَجَعَلْنَا نَوْمَكُمْ سُبَاتًا)
“ Dan KAMI jadikan tidurmu utk istirehat (An Naba’ : 9)

Ketika kita mengeluh: “Beratnya dugaan ni, tak sanggup rasanya aku.
” ALLAH menjawab :
(لَا يُكَلِّفُ اللَّهُ نَفْسًا إِلَّا وُسْعَهَا)
“ AKU tidak membebani seseorang, melainkan sesuai kesanggupannya.” (Al Baqarah : 286)

Ketika kita mengeluh :
“Serabutnyaa.
” ALLAH menjawab :
( أَلَا بِذِكْرِ اللَّهِ تَطْمَئِنُّ الْقُلُوبُ)
“ Hanya dgn mengingatKU hati akan menjadi tenang” (Ar Ra’d : 28)

Ketika kita mengeluh: “Apa yg aku buat ni semua sia sia.
” ALLAH menjawab :
(فَمَنْ يَعْمَلْ مِثْقَالَ ذَرَّةٍ خَيْرًا يَرَهُ)
“Siapa yang mengerjakan kebaikan sebesar biji zarah sekalipun, nescaya ia akan melihat balasannya ”
(Al Zalzalah : 7)

Ketika kita mengeluh: “ takde sorang pun yang nak tolong aku.” ALLAH menjawab:
(وَقَالَ رَبُّكُمُ ادْعُونِي أَسْتَجِبْ لَكُمْ)
“ Berdoalah (mintalah) kepadaKU, nescaya Aku kabulkan”
(Al Ghafir : 60)

Ketika kita mengeluh : “ Aku sedih sangat.” ALLAH menjawab:
( لَا تَحْزَنْ إِنَّ اللَّهَ مَعَنَا ۖ )
“ Janganlah kamu berduka cita, sesungguhnya Allah beserta kita ” (At Taubah : 40)

Jangan banyak mengeluh. ❌ Banyakkan bersabar dan teruskan kehidupan ini dengan taqwa dan tawakkal.
Semoga menjadi insan yang bertakwa.
Hadapi dengan tenang.☺
Semoga berjaya.

Istighfar Menjernihkan Hati…

Setiap dosa menyebabkan kotornya hati. Pembersih kekotoran itu adalah Istighfar.

عَنْ أَبِي هُرَيْرَةَ قَالَ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ إِنَّ الْمُؤْمِنَ إِذَا أَذْنَبَ كَانَتْ نُكْتَةٌ سَوْدَاءُ فِي قَلْبِهِ فَإِنْ تَابَ وَنَزَعَ وَاسْتَغْفَرَ صُقِلَ قَلْبُهُ وَإِنْ زَادَ زَادَتْ حَتَّى يَعْلُوَ قَلْبَهُ ذَاكَ الرَّيْنُ الَّذِي ذَكَرَ اللَّهُ عَزَّ وَجَلَّ فِي الْقُرْآنِ { كَلَّا بَلْ رَانَ عَلَى قُلُوبِهِمْ مَا كَانُوا يَكْسِبُونَ }

Dari Abu Hurairah Radhiyallaahu Anhu ia berkata: Rasulullah Sollallahu Alaihi Wasallam bersabda : Sesungguhnya seorang mukmin jika berdosa akan ditandakan titik hitam pada hatinya. Jika ia bertaubat, mencabut kemaksiatannya dan beristighfar, maka hatinya akan mengkilap. Namun, jika ia menambah dosanya, maka titik hitam itu akan bertambah hingga menguasai hatinya. Kalau sudah demikian, itulah ‘ar-raan’ (bintik hitam yang menguasai/ menutup hati) yang Allah sebutkan dalam al-Qur’an:
“Sekali-kali tidak (demikian), sebenarnya apa yang selalu mereka perbuat telah menutup hati mereka. (Q.S alMuthaffifin:14).(H.R Ahmad).

Hati adalah raja bagi anggota tubuh yang lain. Jika baik hatinya, maka anggota tubuh yang lain akan baik.

أَلَا وَإِنَّ فِي الْجَسَدِ مُضْغَةً إِذَا صَلَحَتْ صَلَحَ الْجَسَدُ كُلُّهُ وَإِذَا فَسَدَتْ فَسَدَ الْجَسَدُ كُلُّهُ أَلَا وَهِيَ الْقَلْبُ.

Ingatlah bahawa di dalam jasad terdapat segumpal daging. Jika baik, maka baiklah seluruh jasad. Jika rosak, maka rosaklah seluruh jasad. Ketahuilah, bahawa (segumpal daging) itu adalah Hati.
(H.R. Bukhari-Muslim).

Kerana itu, menjernihkan Hati adalah suatu manfaat yang sangat besar. Manfaat tersebut boleh dicapai dengan Istighfar.

Sebaliknya, hati yang kotor dengan dosa, akan sulit dan rumit menerima nasihat dan kebenaran dari alQur’an dan Sunnah Rasul Sollallaahu Alaihi Wasallam.

Sesuatu yang haq akan dinilai batil, dan yang batil akan dinilai sebagai haq. Parameter penilaian menjadi terbalik.

Lebih penting dari itu semua, kejernihan dan keselamatan hati adalah penentu Kejayaan saat bertemu dengan Allah nanti pada hari kiamat :

يَوْمَ لَا يَنْفَعُ مَالٌ وَلَا بَنُونَ (88) إِلَّا مَنْ أَتَى اللَّهَ بِقَلْبٍ سَلِيمٍ (89)

Di hari yang tidak bermanfaat (lagi) harta ataupun anak. Kecuali yang datang menghadap Allah dengan Hati yang selamat.
(Q.S Asy-Syu’araa’ : 88-89)

Oh Ibu !

Seorang ibu ingin meminjam wang dari anak lelakinya .Dengan suara rendah di sertai rasa malu berkata ;

“Nak,bolehkah ibu meminjam RM300 ? Ibu perlu untuk beli barangan dapur ”

Anaknya tidak langsung menjawab , dengan raut muka bersahaja dia berkata ;”Iya bu , nanti saya tanya isteri saya dulu ya..”

Seakan berat mengiyakan kerana belum tentu isterinya mengiyakan. Ketika si anak masuk ke rumah terlihat bungkusan pampers anaknya yang sudah hampir habis , lalu terfikir

Pamper sudah mahal sekarang , lebih kurang RM30 sebungkus. Sebulan lebih kurang 2 bungkus pampers , RM60 .

12 bulan X 60 = RM720

Sekurangnya 3 tahun anak akan guna pampers = RM2160

Anak tadi terfikir banyak juga pakai duit bulanan untuk membesarkan anak anaknya. Lalu terkenangkan zaman kecilnya.

Ibunya memberikan sepenuh kasih sayang pada dia tanpa berkira. Di besarkan oleh ibunya sehingga kini sudah berjaya mempunyai keluarga yang boleh di katakan senang.

Apakah ibunya pernah meminta di balas , sekiranya di minta apakah nilai yang perlu di bayar ???

Terus si anak keluar semula dan menatap wajah ibunya yang redup di mamah usia. Dirimu telah memberikan semua kasih sayang, harta dan semuanya kepadaku tanpa harap balasan, dan semua itu kuterima dgn PERCUMA.

“Maafkan anakmu ini yang tidak tahu balas budi..”

Segera ia memeluk ibunya dan mengecup keningnya dan memberi wang RM300, sambil menangis ia berkata: “Ibu, jangan berkata pinjam lagi yaa, hartaku adalah juga milikmu, do’akan anakmu ini agar selalu berbakti padamu”.

Sambil berkaca-kaca ada air bening di kelopak mata ibu ia berkata:

“Nak, di setiap keadaan ibu selalu berdo’a agar kita semua selalu dikumpulkan di dunia dan di SYURGA nanti dalam kebahagian..”

Semoga Bermanfaat.

…………………….,

Jangan biarkan bacaan bermakna ini tenggelam di newsfeed anda, jadikan ladang pahala dgn berkongsi ke orang lain.

Bagi PARA ISTERI ingatlah bahawa rezeki dari suamimu adalah juga hak mertuamu. Dan juga perlakukan lah ibu mertua seperti ibu kandung sendiri.

PARA SUAMI pula , ingat juga bahawa ISTERI anda juga berkeinginan juga memberi wang kepada ibu bapa mereka walaupun tanggungjawab itbu bapa adalah lebih pada anak lelaki tetapi anak perempuan juga ingin membalas jasa ibu bapa mereka.

BERTOLAK ANSUR DAN BERTIMBANG RASA.